Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Możesz je wyłączyć w ustawieniach przeglądarki. Dalsze korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza wyrażenie zgody na korzystanie z plików cookies.

rozumiem i zgadzam się
Forum WWW.TOCZEN.PL Strona Główna WWW.TOCZEN.PL
"systemic lupus erythematosus"
 
 Lupus ChatLupus chat  FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Odżywianie, a spanie.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WWW.TOCZEN.PL Strona Główna -> Odżywianie, Diety, Przepisy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
znedzynski
Junior
Junior


Dołączył: 29 Kwi 2012
Posty: 18
Skąd: Stalowa Wola

PostWysłany: Pią Maj 25, 2012 7:15 am    Temat postu: Odżywianie, a spanie. Odpowiedz z cytatem

Odżywianie, a spanie.



Spożywane przez ludzi pokarmy to mieszanina: węglowodanów, tłuszczów i białek.

Węglowodany i tłuszcze są surowcami energetycznymi. Składają się z atomów węgla i wodoru, a po spaleniu dają nam energię do życia. Jako odpad powstaje tylko dwutlenek węgla, wydalany z organizmu przez płuca i woda, której nadmiar wydalają nerki, skóra i płuca.
Ważnym spostrzeżeniem jest to, że zarówno woda jak i dwutlenek węgla nie mogą być pożywkami dla ludzkich komórek, jak również dla innych pasożytujących na ludzkim organizmie mikro biologicznych tworów.

Cukry spalają się w organizmie jako pierwsze, przed tłuszczami. Ich powinowactwo do tlenu jest największe. Spalają się więc szybko, dając przy tym dużo energii w krótkim czasie.

Tłuszcze w sobie mają najwięcej energii, uwalniana jest ona z mniejszą prędkością niż ta magazynowana w cukrach. Do uwolnienia dużych pokładów energii zawartej w kwasach tłuszczowych potrzebna jest energia z metabolizmu cukrów, lub gdy zasoby cukrów w wątrobie i krwi się kończą, z aminokwasów przetworzonych w cukry.

Organizm ma możliwości magazynowania cukrów w wątrobie i we krwi . Gdy możliwości magazynowania nadwyżek cukru (fruktozy i glukozy) się kończą, wówczas wydzielana przez trzustkę insulina pozwala na magazynowanie glukozy w komórkach mięśni, a następnie na wzmożoną syntezę kwasów tłuszczowych w procesie pentozowym i magazynowanie ich w tkance tłuszczowej.

Nie jest to jednak problem, bo magazynowanie czasami okazuje się być zbawiennym.
Problemem jest to, że aby przetworzyć cukier w tłuszcz lub odwrotnie potrzebna jest energia i czas. Ewolucja “nauczyła” nasze organizmy optymalnie gospodarować energią i czasem, a insulina jest w tym pomocna.
Wegetatywny układ nerwowy reaguje na duże spadki poziomu cukru w czasie, czyli na dużą prędkość opadania stężenia cukru we krwi, uczuciem głodu i zmniejszeniem wydzielania insuliny. Działania te mają na celu zatrzymanie resztek cukru we krwi dla poprawnego funkcjonowania serca i mózgu. Komórki otrzymują mniej cukru, więc prędkość metabolizmu i temperatura ciała zmniejszają się, zwalnia akcja serca, stajemy się senni. Spożycie porcji cukru z pewnością by nas ożywiło.

Z chwilą zaśnięcia prędkość metabolizmu spada jeszcze bardziej - mózg potrzebuje o wiele mniej energii, gdyż pracuje aktywnie tylko jego obszar odpowiadający za funkcje wegetatywne.
W tym właśnie stanie organizm ma największe możliwości zająć się porządkowaniem swojej gospodarki energetycznej.

Mała prędkość reakcji chemicznych wydzielających energię w wyniku spalania węgla, które w ciągu dziennej aktywności są priorytetowe, umożliwia rozpoczęcie reakcji “wymiany” - do takich należy reakcja przetwarzania z magazynowanych tłuszczów w cukry. Nie następuje ona jednak łatwo, bo organizm nie chce pozbywać się zapasów.

Potwierdzeniem tego jest to, że podanie choremu zbyt dużej dawki insuliny przed snem, prędzej doprowadzi go do śmierci, niż zmusi jego organizm do skorzystania z tłuszczu zawartego w tkankach i przetworzeniu go w cukry.

Dopiero aminokwasy zawarte we krwi i do niej podawane z układu pokarmowego uruchamiają tę reakcję “wymiany”. Organizm wbudowuje w swoje struktury białka, zaś tłuszcze przerabia na cukry i z pomocą insuliny magazynuje w mięśniach i wątrobie, przygotowując się w ten sposób do trudów następnego dnia.
Gdy skończą się możliwości magazynowania cukru w organizmie, pozostałe nie wykorzystane aminokwasy zostają usunięta przez układ moczowy z organizmu. Mocz jest wówczas bardzo pieniący się i mętny. Tak to wygląda u człowieka zdrowego.

U człowieka z wadliwie funkcjonującą barierą insulinową, cukry powstające z tłuszczów nie mogą być magazynowane w tkankach - stąd w pewnym momencie snu gwałtownie podnosi się poziom cukru we krwi. Cukrzycy to zjawisko nazywają efektem brzasku.

Bywają natomiast sytuacje, gdy w momencie dużej prędkości opadania stężenia cukru we krwi organizm nie może pozwolić sobie na spowolnienie metabolizmu. Sprowokowany nagłym strachem, czy też innym psychicznym stresem naszą aktywność ożywia układ wegetatywny. Wówczas do krwiobiegu wydzielane są naturalne “dopalacze”: dopamina i adrenalina i inne. To one mogą nas wprowadzić w stan wielkiej aktywności fizycznej czy intelektualnej. Mechanizm ten jest jednym z mechanizmów obronnych, przewidzianym na sytuacje wyższych konieczności.
Skąd organizm czerpie potrzebną do działania energię, w sytuacji gdy ta zawarta w ostatnio spożytych i przetrawionych tłuszczach i cukrach jest na ukończeniu?
Może wytwarza energię z zasobów z magazynowanych w tkance tłuszczowej?
Okazuje się, że organizm nie może tego zrobić, gdyż w tej sytuacji jest za mało czasu na przetworzenie tłuszczu w cukier i brakuje na ten proces energii.

Organizm w takich chwilach spala aminokwasy z niedawno przetrawionych pokarmów, a gdy i ich zapasy się skończą zaczyna spalać białko z własnych komórek. Prędkość wyzwalania energii w wyniku tego procesu jest mała, gdyż białka trzeba wcześniej rozbić na aminokwasy, a od aminokwasów oddzielić grupy aminowe, zostawiając potrzebny do spalenia węgiel i wodór.
W rezultacie powstają toksyczne dla organizmu związki azotu, siarki i innych pierwiastków.
Ze związków tych mikroby potrafią w procesach chemicznych wytworzyć energię.

Istnieje więc prawdopodobieństwo, że tę możliwość wykorzystają chorobotwórcze mikroorganizmy. Im mniejsze stężenie tych związków w organizmie, tym trudniej o infekcję.

Reasumując, białka spożyte w ciągu dnia mają znikomy wpływ na poziom cukru we krwi osoby chorej na cukrzycę.

Bardzo ważny natomiast jest fakt, że spadek stężenia dwutlenku węgla we krwi w czasie snu spowodowany kurczeniem się zasobów glukozy, powoduje uruchamianie reakcji anabolicznych, Zmiana odczynu krwi na bardziej zasadowy pozwala na przenikanie krążących we krwi aminokwasów przez ściany komórek i również zaczyna reakcje przetwarzania tłuszczów z tkanki tłuszczowej w uwalniane do krwi cukry.

Człowiek jest niezwykle złożonym systemem, w którym oprócz impulsów elektrycznych w sterowaniu wykorzystywane są parametry chemiczne.
Myślę, że w opisywanym wyżej zjawisku taka sytuacja ma miejsce.

Można zauważyć, że poziom stężenia dwutlenku węgla we krwi, (który jest pochodną prędkości metabolizmu), prędkość zmian stężenia glukozy we krwi, oraz poziom stężenia aminokwasów we krwi, mają istotny wpływ w procesie regulacji metabolizmu.

Analizując metaboliczne przemiany zachodzące w czasie snu, nie można pominąć tak ważnego parametru jakim jest czas jego trwania. Zbyt krótki sen przerwany np. dzwonkiem budzika może nie pozwolić na uruchomienie procesów wchłaniania aminokwasów do komórek, czyli bardzo ważną funkcję odbudowy tkanek.

Dlaczego komórki mięśni intensywniej pracujących wbudowują w swoje struktury, w tym samym czasie, więcej aminokwasów, niż pozostałe mniej wysilone, jest dla mnie intrygującą zagadką. Inaczej- w jaki sposób kodowana jest informacja, rozwój których mięśni jest dla organizmu priorytetowy?

Człowiek ewoluował w środowisku, w którym zawsze białko było w ogromnym deficycie. Organizm ludzki nauczył się bardzo oszczędnego używania aminokwasów do celów energetycznych. Częste sjesty i długi nocny sen pozwalały na skuteczne używanie tkanki tłuszczowej , jako bufora energii i ochronę aminokwasów przed spaleniem.

Metoda bezpośrerdniej syntezy amoniaku Fritza Habera pozwoliła na produkcję nawozów azotowych. Szacuje się, że azot zawarty w połowie protein budujących ludzkie ciała pochodzi właśnie z tej przemysłowej syntezy.
Niemożliwym jest, by tak wielka ingerencja w środowisko życia człowieka nie miała wpływu na funkcjonowanie ludzkich organizmów. Stężenia mocznika w układzie wydalniczym człowieka są wystarczająco wysokie, by mogły rozwijać się w nim infekcje, z którymi układ immunologiczny w czasie ewolucyjnego rozwoju się nie spotykał.


Również w XX wieku nastąpił rozwój psychiki ludzkiej na nie spotykaną w historii skalę, a psychika ma ogromny wpływ na procesy metaboliczne w organizmie. Poznaliśmy wiele sposobów chemicznych, fizycznych mających ogromny wpływ na stan emocjonalny człowieka. Doprowadziliśmy w ten sposób do podniesienia poziomu stężenia adrenaliny, dopaminy i innych używanych syntetycznycznych dopalaczy w organizmach ludzkich do poziomów nie spotykanych w procesie ewolucyjnym.
Niemożliwym jest, by te zmiany nie miały istotnego wpływu na zachodzące w organizmach ludzkich procesy metaboliczne, skutkujące spalaniem większej ilości aminokwasów. Do tak ogromnej skali zmian nie jesteśmy ewolucyjnie przygotowani.

W naszej obecnej sytuacji cywilizacyjnej dobrą drogą do poprawy naszego zdrowia jest zmiana nawyków żywieniowych polegających na ochronie aminokwasów przed spalaniem i docenienie roli czasu trwania snu w procesie odtwarzania tkanek.

W dobie nie ograniczonego dostępu do różnych produktów spożywczych, magazynowanie w ludzkiej tkance tłuszczowej energii jest bezzasadne.

Dieta oparta na węglowodanach i tłuszczach, ograniczająca zużycie białek w pierwszej części dnia i kładąca duży nacisk na podawanie do organizmu maksymalnie zróżnicowanej puli aminokwasów na kolację (z max ograniczeniami w spożyciu tłuszczów i węglowodanów) jest dietą oszczędną dla portfeli i zdrową dla naszych organizmów.
_________________
Poznaj siebie samego
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Robyn19
Junior
Junior


Dołączył: 28 Maj 2012
Posty: 3

PostWysłany: Pon Maj 28, 2012 5:09 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bardzo ciekawy artykuł.
_________________
www.Czytanki.com.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Monika B
Moderator
Moderator


Dołączył: 14 Lis 2004
Posty: 17143

PostWysłany: Sro Maj 30, 2012 10:30 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

jak dla mnie masło maślane czytam i nic nie kumam
no ale głowa mnie boli ,moze dlatego
chociaz starałam sie zrozumieć
nic z tego
zadnego konkretu
_________________
Szczęście to jest to, czego prawdopodobnie w życiu nie osiągniemy , ale na szukanie go warto poświęcić życie . ( Marie-Henri Beyle) - Stendhal
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
MariuszRyłko
Junior
Junior


Dołączył: 12 Lis 2013
Posty: 2
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Czw Lis 14, 2013 1:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

bardzo dobrze napisane, mogę jeszcze dodać, że kolacja 2,5 h przed snem poprawia naszą regeneracje w nocy. Ja do diety stosuję probolan 50 i śpie jak zabity:)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
ewelinaaa92
Junior
Junior


Dołączył: 24 Lis 2016
Posty: 7
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sro Lut 08, 2017 12:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja zawsze przed snem regenerująco 20 gram białka. Rano się zawsze czuje pełniejsza energii
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
michal92
Junior
Junior


Dołączył: 16 Lut 2017
Posty: 3

PostWysłany: Pią Lut 17, 2017 12:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Fajny artykuł do poczytania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
delicje
Junior
Junior


Dołączył: 09 Sie 2018
Posty: 1

PostWysłany: Pią Sie 10, 2018 7:05 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

kolacje tak z 2-3h przed snem powinna być zjedzona nie pózniej
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WWW.TOCZEN.PL Strona Główna -> Odżywianie, Diety, Przepisy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by PhPBB © 2001, 2002 phpBB Group